صبح سرد صبح سرد .

صبح سرد

بگ فيلتر چيست؟

بگ فيلتر چيست؟

به نقل كارشناسان ما در حوزه بگ فيلتر، در پاسخ به اين سوال كه بگ فيلتر يا غبارگير صنعتي چيست؟ بايد بگوييم كه اين محصول نوعي محفظه كيسه‌اي خشك و داراي چند فيلتر جذب‌كننده گرد‌وغبار است. متريالي كه در ساخت اين فيلترها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بسته به نوع ذرات و حوزه مصرفي؛ از نوع پلي استر، كتان، شيشه يا پلاستيك مقاوم دربرابر حرارت خواهد بود.حال به نظر شما عملكرد فيلتر كيسه‌اي چيست و سازوكار اصلي آن چگونه است؟ براساس مستندات منابع رسمي، نحوه عملكرد اين قطعه بدين صورت است كه گرد‌وغبار معلق را به خود جذب كرده و هواي تازه و تصفيه شده را به محيط بيرون هدايت مي‌كند. سپس ذرات باقي مانده در محفظه، اگر بسيار ريز و در حد ميكرون باشند، توسط فيلتر جذب شده و در صورتيكه ابعاد نسبتا درشتي داشته باشند، به بيرون از محفظه رانده خواهند شد.e7632_-.jpg

بگ فيلتر چگونه كار مي كند؟

بگ فيلترها (Bag filters) يك نوع فيلتر صنعتي هستند كه براي جداسازي ذرات معلق و غبار از جريان هوا يا گاز استفاده مي‌شوند. اين فيلترها عمدتاً از يك توده پارچه‌اي يا فيلتر بافته شده تشكيل شده‌اند كه شكل مناسبي براي جمع‌آوري ذرات است. روند كار بگ فيلترها به شكل زير است:
  1. جذب و نگهداري ذرات: جريان هوا يا گاز آلوده وارد بگ فيلتر مي‌شود. درون بگ فيلتر، ذرات معلق و غبار به سطح پارچه يا فيلتر متصل مي‌شوند و به آنچه به عنوان “بگ” شناخته مي‌شود، چسبيده و نگهداري مي‌شوند. اين بگ‌ها معمولاً به شكل لوله‌هاي بلند و باريك درون فيلتر قرار دارند.
  2. تصفيه هوا: پس از جذب ذرات، هواي تميز از طريق پارچه يا فيلتر خروجي مي‌يابد. اين فرآيند باعث كاهش آلودگي هوا و بهبود كيفيت آن مي‌شود.
  3. تخليه ذرات: در مرحله بعد، براي تخليه ذرات جمع‌آوري شده در بگ فيلتر، معمولاً از روش‌هايي مانند لرزاندن بگ فيلتر، شستشوي آبي يا هواي متخلخل استفاده مي‌شود. اين روش‌ها باعث جدا شدن ذرات از سطح پارچه يا فيلتر مي‌شوند و امكان استفاده مجدد بگ فيلتر را فراهم مي‌كنند.
  4. نگهداري و تعويض: به مرور زمان، ذرات جمع‌آوري شده در بگ فيلتر انباشت مي‌شود و ممكن است باعث اشباع و كاهش عملكرد فيلتر شود. در اين صورت، بگ فيلتر بايد تعويض يا شسته شود تا بهره‌وري فيلتراسيون حفظ شود.
  5. بگ فيلترها به دليل ساختار و طراحي خاص خود، قادر به جداسازي ذرات با اندازه‌هاي مختلف هستند و براي بسياري از صنايع و فرآيندهاي صنعتي مانند توليد آرد، سيمان، پتروشيمي، صنايع فولاد و غيره استفاده مي‌شوند.

اجزا و قطعات تشكيل دهنده بگ فيلتر

بگ فيلتر شامل محفظه ي مكعب مستطيل يا استوانه اي به همراه قيف و پايه هاي فلزي و سقف كه از جنس ورق آهن ST37 مي باشند. بگ فيلتر از اجزايي تشكيل شده است كه با همكاري يك ديگر هواي آلوده و حاوي گرد و غبار را به داخل كشيده و پس از تصفيه به بيرون برمي‌گرداند. تصفيه هوا توسط كيسه‌هاي بگ فيلتر انجام مي‌شود. در ادامه هر يك از بخش‌هاي بگ فيلتر به صورت جداگانه شرح داده شده است.سبدهاي فلزي : جهت نگه داشتن كيسه ها و آويزان نگه داشتن پارچه ها درون محفظه. بهتر است اين سبدها از مفتول مسوار ساخته شوند.كيسه هاي بگ فيلتر : براي تصفيه ي هوا و جداسازي غبار كه مي تواند بسته به شرايط كارمانند دماي كاركرد، ميزان رطوبت و بخار و اندازه ي ذرات از جنس پلي پروپيلن (poly propylene)، پلي استر (poly estere)، پن (poly acrylo nitrile) ، فايبر گلاس (glass fiber) و … باشد. براي مثال درساخت بگ فيلتر كوره هاي آهك و سيمان، مي بايست از پارچه هاي مقاوم در برابر حرارت استفاده نمود.قيف ونتوري : جهت افزايش تاثير جت پالس و جلوگيري از بازگشت هواي عطسه شده درون كيسه ها به فضاي بالايي كيسه ها. در واقع وجود شيپوري ها راندمان جت پالس (Jet pulse) را افزايش داده و باعث پاك شدن بهتر فيلتر ها مي شوند.شير برقي : براي باز و بسته شدن خودكار و دميدن پالس هواي فشرده درون كيسه ها و پاكسازي پارچه هاتابلو برق PLC : جهت برنامه ريزي و زمان دهي باز و بسته شدن شير برقي ها. اين سيستم به اتوماسيون دستگاه و برنامه ريزي متناسب با مقدار غبار ورودي به دستگاه كمك مي نمايد.شير دوار اير لاك (Rotary valve) : براي خارج كردن غبار از قيف و بدون ورود هواي بيروني به داخل قيف. در صورت عدم استفاده از شير دوار تخليه ي قيف دشوار و خارج از كنترل خواهد بود. چرا كه اپراتور با ريزش ناگهاني مواد درون قيف و يا عدم ريزش مواد به پايين (به علت مكش قوي مكنده ي سانتريفيوژ) مواجه خواهد بود.فن مكنده سانتريفيوژ : جهت جمع‌آوري و هدايت هواي آلوده و ذرات معلق هوا و غبار به درون محفظه

انواع بگ فيلتر و نحوه كار آن‌ها

بگ فيلتر، يكي از پرطرفدارترين انواع سيستم‌هاي غبارگير صنعتي است كه در بسياري از صنايع مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين سيستم‌ها، با استفاده از فيلترهاي كيسه‌اي، به طور موثري گردوغبار و ذرات معلق در هوا را جمع‌آوري و جداسازي مي‌كنند.بگ فيلترها به دليل عملكرد قابل اعتماد و كارايي بالا، در صنايع مختلفي نظير كارخانجات سيمان، فولاد، ريخته‌گري، غذايي و دارويي استفاده مي‌شوند. هر كدام از انواع بگ فيلتر، ويژگي‌ها و مزاياي خاص خود را دارند و بر اساس نيازهاي صنعتي و محيطي متفاوت، مورد استفاده قرار مي‌گيرند. در ادامه انواع آن را بيشتر مورد بررسي قرار مي‌دهيم.نحوه كار بگ فيلتر تكانشي يا لرزاننده:بگ فيلتر تكانشي يا لرزاننده يكي از انواع رايج بگ فيلترها است. در اين نوع فيلتر، فيلترهاي كيسه‌اي با استفاده از يك مكانيزم لرزاننده يا تكان‌دهنده، به طور مكرر تكان داده مي‌شوند تا گردوغبار از روي آنها جدا شود. اين عملكرد تكانشي باعث جمع‌آوري گردوغبار در قسمت پايين غبارگير كيسه اي و تميز شدن فيلترها مي‌شود. بگ فيلتر تكانشي به دليل سادگي عملكرد و قابليت تطبيق با شرايط مختلف صنعتي، در بسياري از صنايع مورد استفاده قرار مي‌گيرد.نحوه كار بگ فيلتر هواي معكوس:بگ فيلتر هواي معكوس يا ريورس اير، نوعي بگ فيلتر است كه با استفاده از جريان هواي معكوس، فيلترها را از گردوغبار پاك مي‌كند. در اين سيستم، هواي فشرده به صورت معكوس از سمت خروجي به سمت ورودي بگ فيلتر هدايت مي‌شود. اين جريان هوا باعث جدا شدن و ريزش گردوغبار از روي فيلترها مي‌شود. سپس گردوغبار جمع‌آوري شده در قسمت پايين بگ فيلتر قرار مي‌گيرد. بگ فيلتر هواي معكوس به دليل قابليت پاكسازي كامل و قابليت انطباق با سيستم‌هاي بزرگ، در صنايعي با غلظت بالاي گردوغبار استفاده مي‌شود.نحوه كار بگ فيلتر پالس جت:بگ فيلتر پالس جت يكي از پيشرفته‌ترين انواع بگ فيلترها است. در اين سيستم، با استفاده از پالس‌هاي هواي فشرده، گردوغبار از روي فيلترها جدا مي‌شود. پالس‌هاي هوا با فشار بالا و به صورت پالسي به داخل فيلترها ارسال مي‌شوند. اين جريان هوا باعث تكان دادن و ريزش گردوغبار از روي فيلترها مي‌شود. سپس گردوغبار جمع‌آوري‌شده در قسمت پايين بگ فيلتر قرار مي‌گيرد. بگ فيلتر پالس جت به دليل قابليت پاكسازي سريع، كارايي بالا و قابليت استفاده در صنايع با غلظت متغير گردوغبار، بسيار محبوب است.نحوه كار بگ فيلتر سونيك:بگ فيلتر سونيك يك نوع پيشرفته از بگ فيلترها است كه با استفاده از امواج صوتي، گردوغبار را از روي فيلترها جدا مي‌كند. در اين سيستم، امواج صوتي با فركانس بالا و شدت مناسب به فيلترها انتقال داده مي‌شوند. اين امواج صوتي باعث ايجاد ارتعاشات در فيلترها مي‌شوند كه منجر به جدا شدن گردوغبار از روي آنها مي‌گردد.منبع:https://kmegroup.ir/

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ساعت: ۰۸:۳۲:۱۳ توسط:نگور موضوع: نظرات (0)